Deze informatie is bedoeld voor de (bovenschoolse) directie en het bestuur in hun leidinggevende functie. Hebt u de externe vertrouwenspersoon nodig als individueel personeelslid, kijk dan bij de informatie voor personeelsleden.
Directies en besturen krijgen in grote lijnen op twee manieren te maken met de externe vertrouwenspersoon:
- Situaties waarbij een school wordt geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag , bijvoorbeeld een melding van ontucht door een personeelslid of van ernstig (seksueel) grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling.
- Situaties waarin een school wordt geconfronteerd met een klacht van ouders of een personeelslid.
Voor beide situaties geldt dat een beroep kan worden gedaan op een externe vertrouwenspersoon. Dit is NIET de externe vertrouwenspersoon die al betrokken is bij een andere partij, bijvoorbeeld de ouders met een klacht. In zo’n geval wordt een beroep gedaan op een andere vertrouwenspersoon van Vertrouwenswerk.nl.
Bij grensoverschrijdend gedrag bestaan de taken van de vertrouwenspersoon onder andere uit:
- Deel uitmaken van het crisisteam.
- Informeren van bestuur/directie over wettelijke, strafrechtelijke en klachtrechtelijke kaders.
- Adviseren over mogelijke stappen en hun consequenties, op basis van eerdere ervaringen.
- Informeren over instanties die behulpzaam kunnen zijn in het traject.
- Ondersteunen bij uitvoerende taken (denk aan kritisch meelezen van teksten van ouderbrieven, aanwezigheid bij het informeren van het team of op een ouderavond).
- Na afloop van de casus: reflectie op de gemaakte keuzes, leerpunten voor de toekomst.
Bij klachten bestaan de taken van de vertrouwenspersoon onder andere uit:
- Als de klagers daarmee instemmen, directie/bestuur benaderen voor een gesprek met de klagers om te voorkomen dat het tot een klacht komt.
- Actieve aanwezigheid bij een gesprek tussen klagers en directie/bestuur.
- Idem als een gesprek met het aangeklaagde personeelslid een vervolgstap is.
- Organiseren van mediation tussen klager(s) en aangeklaagde(n).
- Informatie over de gang van zaken bij de klachtencommissie.
- Gevraagd en ongevraagd adviseren over mogelijke stappen in het klachttraject.
Klik hier en u vindt de leveringsvoorwaarden van Vertrouwenswerk.nl