Trainingen

Ontdek onze Vertrouwenswerk.nl trainingen!

Bekijk hier de trainingen van Vertrouwenswerk.nl.

Basistraining ‘In vertrouwde handen’

Meld je direct aan!

Informatie

Data en locatie

Basistraining voor beginnende interne vertrouwenspersonen in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs en kinderopvang.

Training van twee dagen van elk 8 uur (met ongeveer 2 weken ertussen) en een terugkombijeenkomst van 3 uur na circa 4 maanden.

Centraal staat de rol van de interne vertrouwenspersoon bij kwesties binnen de onderwijssituatie. Kwesties in de thuissituatie, zoals kindermishandeling en huiselijk geweld, komen slechts zijdelings aan de orde. Onderstaande elementen komen aan bod:

  • veel casuïstiek;
  • de klachtenprocedure;
  • taken van de interne vertrouwenspersoon en hoe die zich verhouden tot de taken van de externe vertrouwenspersoon, de interne begeleider, de directie, het bevoegd gezag en de klachtencommissie;
  • de meld-, overleg- en aangifteplicht;
  • het te volgen stappenplan als er een klacht binnenkomt;
  • signalen die kinderen kunnen uitzenden;
  • herkennen en erkennen van de grenzen van kinderen;
  • mogelijke redenen waarom kinderen en volwassenen vaak niet praten over machtsmisbruik;
  • oefenen van de lastige gesprekken als interne vertrouwenspersoon met ouders, leerlingen en misschien een collega;
  • seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling;
  • jezelf bekend maken bij kinderen en ouders;
  • actiepunten binnen de eigen school.

Voor de terugkombijeenkomst (na circa vijf maanden) nodigen we de directies van de deelnemende scholen uit om de wettelijke kaders en de mechanismen binnen de school te bespreken. Ook staan we stil bij de taakverdeling tussen interne vertrouwenspersoon, directie, bevoegd gezag en externe vertrouwenspersoon.

Beginnende interne vertrouwenspersonen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs en de kinderopvang.
Niveau van de training: post-hbo.

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

Na afloop van de bijeenkomst zijn de deelnemers op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom het thema van die avond, zijn daarmee actief aan de slag geweest en zijn ze geïnformeerd over actuele ontwikkelingen op andere gebieden dan het thema.

Studiebelasting: 25 uur, waarvan 19 contacturen en 6 uur huiswerk voorafgaande en tussen de bijeenkomsten.
Let op: je krijgt aardig wat huiswerk voor de twee bijeenkomsten in verband met voorwerk.
Hierdoor kunnen we tijdens de contacturen zo interactief mogelijk met elkaar aan de slag.

Voor het certificaat is 80% aanwezigheid vereist.
Op suggestie van oud-cursisten voegen we een terugkombijeenkomst toe na ongeveer vier maanden.

Voor de terugkombijeenkomst nodigen we de directies van de deelnemende scholen uit om de wettelijke kaders en de mechanismen binnen de school te bespreken aan de hand van een interactieve casus. Ook staan we stil bij de taakverdeling tussen interne vertrouwenspersoon, directie, bevoegd gezag en externe vertrouwenspersoon.

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 15 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

€ 825,- (inclusief uitgebreide trainingmap en terugkombijeenkomst)
De lunch is inbegrepen.
Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Annelies Spitz
E-mail: anneliesspitz@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 3364 6887

Roy Ploegmakers
E-mail: royploegmakers@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 4808 8774

Data: dinsdag 03-09-2024 en dinsdag 24-09-2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 21-01-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: woensdag 30-10-2024 en woensdag 13-11-2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 25-02-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: dinsdag 07-01-2025 en dinsdag 28-01-2025

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 13-05-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: woensdag 12-02-2025 en woensdag 26-02-2025

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: woensdag 04-06-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Basistraining ‘In vertrouwde handen’

Meld je direct aan!

Data en locatie

Data: dinsdag 03-09-2024 en dinsdag 24-09-2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 21-01-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: woensdag 30-10-2024 en woensdag 13-11-2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 25-02-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: dinsdag 07-01-2025 en dinsdag 28-01-2025

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: dinsdag 13-05-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Data: woensdag 12-02-2025 en woensdag 26-02-2025

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Terugkombijeenkomst: woensdag 04-06-2025

Tijd: 14.00 – 17.00 uur

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Informatie

Basistraining voor beginnende interne vertrouwenspersonen in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs en kinderopvang.

Training van twee dagen van elk 8 uur (met ongeveer 2 weken ertussen) en een terugkombijeenkomst van 3 uur na circa 4 maanden.

Centraal staat de rol van de interne vertrouwenspersoon bij kwesties binnen de onderwijssituatie. Kwesties in de thuissituatie, zoals kindermishandeling en huiselijk geweld, komen slechts zijdelings aan de orde. Onderstaande elementen komen aan bod:

  • veel casuïstiek;
  • de klachtenprocedure;
  • taken van de interne vertrouwenspersoon en hoe die zich verhouden tot de taken van de externe vertrouwenspersoon, de interne begeleider, de directie, het bevoegd gezag en de klachtencommissie;
  • de meld-, overleg- en aangifteplicht;
  • het te volgen stappenplan als er een klacht binnenkomt;
  • signalen die kinderen kunnen uitzenden;
  • herkennen en erkennen van de grenzen van kinderen;
  • mogelijke redenen waarom kinderen en volwassenen vaak niet praten over machtsmisbruik;
  • oefenen van de lastige gesprekken als interne vertrouwenspersoon met ouders, leerlingen en misschien een collega;
  • seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling;
  • jezelf bekend maken bij kinderen en ouders;
  • actiepunten binnen de eigen school.

Voor de terugkombijeenkomst (na circa vijf maanden) nodigen we de directies van de deelnemende scholen uit om de wettelijke kaders en de mechanismen binnen de school te bespreken. Ook staan we stil bij de taakverdeling tussen interne vertrouwenspersoon, directie, bevoegd gezag en externe vertrouwenspersoon.

Beginnende interne vertrouwenspersonen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs en de kinderopvang.
Niveau van de training: post-hbo.

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

Na afloop van de bijeenkomst zijn de deelnemers op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom het thema van die avond, zijn daarmee actief aan de slag geweest en zijn ze geïnformeerd over actuele ontwikkelingen op andere gebieden dan het thema.

Studiebelasting: 25 uur, waarvan 19 contacturen en 6 uur huiswerk voorafgaande en tussen de bijeenkomsten.
Let op: je krijgt aardig wat huiswerk voor de twee bijeenkomsten in verband met voorwerk.
Hierdoor kunnen we tijdens de contacturen zo interactief mogelijk met elkaar aan de slag.

Voor het certificaat is 80% aanwezigheid vereist.
Op suggestie van oud-cursisten voegen we een terugkombijeenkomst toe na ongeveer vier maanden.

Voor de terugkombijeenkomst nodigen we de directies van de deelnemende scholen uit om de wettelijke kaders en de mechanismen binnen de school te bespreken aan de hand van een interactieve casus. Ook staan we stil bij de taakverdeling tussen interne vertrouwenspersoon, directie, bevoegd gezag en externe vertrouwenspersoon.

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 15 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

€ 825,- (inclusief uitgebreide trainingmap en terugkombijeenkomst)
De lunch is inbegrepen.
Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Annelies Spitz
E-mail: anneliesspitz@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 3364 6887

Roy Ploegmakers
E-mail: royploegmakers@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 4808 8774

Masterclass ‘In vertrouwde handen’

Meld je direct aan!

Data en locatie

Datum: donderdag 21 november 2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie:
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Informatie

Training voor gevorderde interne vertrouwenspersonen in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs en kinderopvang

Training van één dag, van 9 uur tot 17 uur

In de masterclass staat verdiepen en casuïstiek centraal. Uitgangspunt is de rol van de interne vertrouwenspersoon bij kwesties binnen de onderwijssituatie.

Onderstaande elementen komen aan bod:

  • casuïstiek: grensoverschrijdend seksueel gedrag tussen kinderen onderling
  • gespreksvoering: in gesprek met ouders (met trainingsacteur)
  • je rol als vertrouwenspersoon: omgaan met je eigen emoties binnen ingewikkelde casuïstiek

Gevorderde interne vertrouwenspersonen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs en de kinderopvang. Voorwaarde is het gevolgd hebben van de basis-training in vertrouwde handen of een vergelijkbare training. Niveau van de cursus: post-hbo

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over uitbreiding van hun kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

Studiebelasting: 10 uur, waarvan 8 contacturen.
Voor het certificaat is 80% aanwezigheid vereist.
Tijdens de bijeenkomst wordt gewerkt met een trainingsacteur.

 

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 12 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

€ 475,- (inclusief koffie/thee en lunch)
Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Annelies Spitz
E-mail: anneliesspitz@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 3364 6887

Roy Ploegmakers
E-mail: royploegmakers@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 4808 8774

Masterclass ‘In vertrouwde handen’

Meld je direct aan!

Informatie

Data en locatie

Training voor gevorderde interne vertrouwenspersonen in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs en kinderopvang

Training van één dag, van 9 uur tot 17 uur

In de masterclass staat verdiepen en casuïstiek centraal. Uitgangspunt is de rol van de interne vertrouwenspersoon bij kwesties binnen de onderwijssituatie.

Onderstaande elementen komen aan bod:

  • casuïstiek: grensoverschrijdend seksueel gedrag tussen kinderen onderling
  • gespreksvoering: in gesprek met ouders (met trainingsacteur)
  • je rol als vertrouwenspersoon: omgaan met je eigen emoties binnen ingewikkelde casuïstiek

Gevorderde interne vertrouwenspersonen in het primair en voortgezet (speciaal) onderwijs en de kinderopvang. Voorwaarde is het gevolgd hebben van de basis-training in vertrouwde handen of een vergelijkbare training. Niveau van de cursus: post-hbo

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over uitbreiding van hun kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

Studiebelasting: 10 uur, waarvan 8 contacturen.
Voor het certificaat is 80% aanwezigheid vereist.
Tijdens de bijeenkomst wordt gewerkt met een trainingsacteur.

 

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 12 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

€ 475,- (inclusief koffie/thee en lunch)
Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Annelies Spitz
E-mail: anneliesspitz@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 3364 6887

Roy Ploegmakers
E-mail: royploegmakers@vertrouwenswerk.nl
Telefoon: 06 4808 8774

Datum: donderdag 21 november 2024

Tijd: 9.00 – 17.00 uur
Lunch inbegrepen

Uitvoering: Eefje van Antwerpen en Ilse Oerlemans

Locatie:
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Opleiding Anti-pestcoördinator: ‘Pesten voorkomen en aanpakken op school’

Meld je direct aan!

Data en locatie

Data: donderdag 30-01-25, vrijdag 31-01-25 en dinsdag 25-03-25

Tijd: 9.30 uur tot 17.30 uur
Lunch inbegrepen

Uitvoering: Marloes van Tetering, Mirelle Valentijn en Maarten van de Laarschot

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Informatie

In samenwerking met Het Kenniscentrum Omgaan met Pesten bieden wij de opleiding voor Anti-pestcoördinatoren en Coördinatoren Sociale Veiligheid in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs.

Opleiding van 3 dagen van elk 8 uur.

Tijdens drie opleidingsdagen leer je hoe je het verschil kunt maken in jouw onderwijspraktijk. Op de eerste twee dagen vertaal je de opgedane kennis en vaardigheden direct naar jouw school. Je oefent intensief, zodat je meteen aan de slag kunt. Met een plan van aanpak en frisse inspiratie keer je terug naar jouw school. Zo zet je belangrijke stappen om pesten te voorkomen en beter aan te pakken. Je hebt nu de tools om de sociale veiligheid op school te vergroten en te borgen in jouw organisatie.

Dag 1

  • Wet ‘Sociale Veiligheid op School’
  • Rol en taken van de anti-pestcoördinator
  • Plagen en pesten: vormen, gevolgen, oorzaken en cijfers
  • Rollen bij pesten
  • Signaleren van pesten, met aandacht voor kwetsbare groepen
  • Handelen bij pesten (inspanningsverplichting)
  • Gespreksvoering met slachtoffers, pesters en ouders (casuïstiek)
  • Preventief beleid (checklist en vertaalslag naar de eigen onderwijspraktijk)
  • Preventieve activiteiten: sfeer op school en in de groep, competentievergroting van het team
  • Kennismaking met preventieve activiteiten, initiatieven, methodes en programma’s uit de onderwijspraktijk van cursisten

Dag 2

  • Digitaal pesten en mediawijsheid op school: vormen van cyberpesten en preventieve activiteiten
  • Oplossingsgericht bemiddelingsgesprek als interventie (gesprek zonder schuldvraag)
  • Monitoring: wetgeving, soorten vragenlijsten, analyseren van resultaten
  • Sociaal veiligheidsbeleid: verschil tussen veiligheidsbeleid en pestprotocol
  • Actualiseren van eigen beleid (checklist, analyse van verbeterpunten, implementatie van een plan van aanpak)
  • Plan van aanpak voor de anti-pestcoördinator

Dag 3

  • Adviseren van collega’s (inzicht in fasen en casuïstiek)
  • Juridische zaken: zorgplicht, klachtencommissie, aansprakelijkheid, casuïstiek
  • Implementatieproces van het plan van aanpak (evaluatie)
  • Collega’s betrekken bij sociale veiligheid in de praktijk
  • Sociale media binnen het sociaal veiligheidsbeleid
  • Handelen bij digitaal pesten (stappenplan, casuïstiek)

De opleiding is geschikt voor enthousiaste en gemotiveerde onderwijsprofessionals uit het regulier en speciaal primair en voortgezet onderwijs, of het MBO, die meer willen betekenen voor kinderen en jongeren op het gebied van sociale veiligheid, weerbaarheid en pesten. De opleiding wordt gevolgd door:

  • (Startend) Anti-pestcoördinatoren of Coördinatoren Sociale Veiligheid
  • Leerkrachten & docenten met een taak gericht op Sociale Veiligheid op school
  • Intern Begeleiders & Zorgcoördinatoren
  • Gedragsspecialisten
  • Leerlingbegeleiders
  • Vertrouwenspersonen
  • Teamleiders
  • Mentoren
  • Onderwijsondersteunend personeel, zoals (pedagogisch)conciërges, jongerenwerkers op school, verzuimcoördinatoren.

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

De opleiding richt zich op het vergroten van kennis, interactie en uitwisseling met collega-onderwijsprofessionals van andere scholen, en ervaringsgericht leren. Tijdens de opleidingsdagen gaan we aan de slag met presentaties, discussies, videofragmenten, casuïstiek, opdrachten en oefeningen.

Ondersteuning na de opleiding

– Nieuwsbrief met recente ontwikkelingen, tools en tips
– Nascholingsdagen
– Webinars

De studiebelasting voor de opleiding bestaat uit:

  • Doornemen van de opleidingsmap
  • Studieopdrachten waaronder een casus gericht op gespreksvoering
  • Het maken en opstarten van een plan van aanpak gericht op de eigen school

De studiebelasting varieert per cursist en hangt af van de professionele achtergrond en gevolgde opleiding(en), functie en werkomgeving.

Gemiddeld genomen zien wij dat cursisten vier dagdelen besteden aan de studiebelasting in de periode tussen opleidingsdag 2 en 3 en twee dagdelen na dag 3.

Dit is exclusief de opleidingsdagen en wordt vaak beïnvloed door eigen enthousiasme en gemaakte keuzes in de aangeboden mogelijkheden ter verdieping en de behoefte aan het lezen van aanvullende literatuur.

Tijdens de opleiding zijn docenten bereikbaar voor vragen bij het doorlopen van de studiebelasting.

Voorwaarden om het certificaat te behalen:
– 100% aanwezigheid
– Actieve deelname aan de opleidingsdagen
– Inzet voor de studiebelasting

Je ontvangt een studiewijzer om aan de slag te gaan met de studiebelasting, passend bij de inhoud van de opleidingsdagen.

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 15 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

De investering bedraagt € 1.495,-

Dit is inclusief:

  • 3 opleidingsdagen
  • Koffie, thee, lunch
  • Opleidingsmap met hand-outs, achtergrondmateriaal en handleidingen
  • Studiewijzer voor zelfstudie
  • Certificaat

Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Als je vragen hebt over de opleiding stuur dan een e-mail naar info@vertrouwenswerk.nl

Opleiding Anti-pestcoördinator: ‘Pesten voorkomen en aanpakken op school’

Meld je direct aan!

Informatie

Data en locatie

In samenwerking met Het Kenniscentrum Omgaan met Pesten bieden wij de opleiding voor Anti-pestcoördinatoren en Coördinatoren Sociale Veiligheid in (speciaal) basis- en voortgezet onderwijs.

Opleiding van 3 dagen van elk 8 uur.

Tijdens drie opleidingsdagen leer je hoe je het verschil kunt maken in jouw onderwijspraktijk. Op de eerste twee dagen vertaal je de opgedane kennis en vaardigheden direct naar jouw school. Je oefent intensief, zodat je meteen aan de slag kunt. Met een plan van aanpak en frisse inspiratie keer je terug naar jouw school. Zo zet je belangrijke stappen om pesten te voorkomen en beter aan te pakken. Je hebt nu de tools om de sociale veiligheid op school te vergroten en te borgen in jouw organisatie.

Dag 1

  • Wet ‘Sociale Veiligheid op School’
  • Rol en taken van de anti-pestcoördinator
  • Plagen en pesten: vormen, gevolgen, oorzaken en cijfers
  • Rollen bij pesten
  • Signaleren van pesten, met aandacht voor kwetsbare groepen
  • Handelen bij pesten (inspanningsverplichting)
  • Gespreksvoering met slachtoffers, pesters en ouders (casuïstiek)
  • Preventief beleid (checklist en vertaalslag naar de eigen onderwijspraktijk)
  • Preventieve activiteiten: sfeer op school en in de groep, competentievergroting van het team
  • Kennismaking met preventieve activiteiten, initiatieven, methodes en programma’s uit de onderwijspraktijk van cursisten

Dag 2

  • Digitaal pesten en mediawijsheid op school: vormen van cyberpesten en preventieve activiteiten
  • Oplossingsgericht bemiddelingsgesprek als interventie (gesprek zonder schuldvraag)
  • Monitoring: wetgeving, soorten vragenlijsten, analyseren van resultaten
  • Sociaal veiligheidsbeleid: verschil tussen veiligheidsbeleid en pestprotocol
  • Actualiseren van eigen beleid (checklist, analyse van verbeterpunten, implementatie van een plan van aanpak)
  • Plan van aanpak voor de anti-pestcoördinator

Dag 3

  • Adviseren van collega’s (inzicht in fasen en casuïstiek)
  • Juridische zaken: zorgplicht, klachtencommissie, aansprakelijkheid, casuïstiek
  • Implementatieproces van het plan van aanpak (evaluatie)
  • Collega’s betrekken bij sociale veiligheid in de praktijk
  • Sociale media binnen het sociaal veiligheidsbeleid
  • Handelen bij digitaal pesten (stappenplan, casuïstiek)

De opleiding is geschikt voor enthousiaste en gemotiveerde onderwijsprofessionals uit het regulier en speciaal primair en voortgezet onderwijs, of het MBO, die meer willen betekenen voor kinderen en jongeren op het gebied van sociale veiligheid, weerbaarheid en pesten. De opleiding wordt gevolgd door:

  • (Startend) Anti-pestcoördinatoren of Coördinatoren Sociale Veiligheid
  • Leerkrachten & docenten met een taak gericht op Sociale Veiligheid op school
  • Intern Begeleiders & Zorgcoördinatoren
  • Gedragsspecialisten
  • Leerlingbegeleiders
  • Vertrouwenspersonen
  • Teamleiders
  • Mentoren
  • Onderwijsondersteunend personeel, zoals (pedagogisch)conciërges, jongerenwerkers op school, verzuimcoördinatoren.

Na afloop van de training beschikken de deelnemers over kennis en vaardigheden op het gebied van de preventie en bestrijding van machtsmisbruik binnen de school, in hun rol van interne vertrouwenspersoon.

De opleiding richt zich op het vergroten van kennis, interactie en uitwisseling met collega-onderwijsprofessionals van andere scholen, en ervaringsgericht leren. Tijdens de opleidingsdagen gaan we aan de slag met presentaties, discussies, videofragmenten, casuïstiek, opdrachten en oefeningen.

Ondersteuning na de opleiding

– Nieuwsbrief met recente ontwikkelingen, tools en tips
– Nascholingsdagen
– Webinars

De studiebelasting voor de opleiding bestaat uit:

  • Doornemen van de opleidingsmap
  • Studieopdrachten waaronder een casus gericht op gespreksvoering
  • Het maken en opstarten van een plan van aanpak gericht op de eigen school

De studiebelasting varieert per cursist en hangt af van de professionele achtergrond en gevolgde opleiding(en), functie en werkomgeving.

Gemiddeld genomen zien wij dat cursisten vier dagdelen besteden aan de studiebelasting in de periode tussen opleidingsdag 2 en 3 en twee dagdelen na dag 3.

Dit is exclusief de opleidingsdagen en wordt vaak beïnvloed door eigen enthousiasme en gemaakte keuzes in de aangeboden mogelijkheden ter verdieping en de behoefte aan het lezen van aanvullende literatuur.

Tijdens de opleiding zijn docenten bereikbaar voor vragen bij het doorlopen van de studiebelasting.

Voorwaarden om het certificaat te behalen:
– 100% aanwezigheid
– Actieve deelname aan de opleidingsdagen
– Inzet voor de studiebelasting

Je ontvangt een studiewijzer om aan de slag te gaan met de studiebelasting, passend bij de inhoud van de opleidingsdagen.

De training gaat door bij minimaal 10 deelnemers. Bij meer dan 15 deelnemers wordt een wachtlijst gemaakt en zo snel mogelijk een nieuwe groep gestart. De volgorde van binnenkomst van de aanmeldingen is bepalend voor plaatsing op de wachtlijst.

De investering bedraagt € 1.495,-

Dit is inclusief:

  • 3 opleidingsdagen
  • Koffie, thee, lunch
  • Opleidingsmap met hand-outs, achtergrondmateriaal en handleidingen
  • Studiewijzer voor zelfstudie
  • Certificaat

Er is geen btw verschuldigd vanwege onderwijsontheffing (registratie CRKBO).

Als je vragen hebt over de opleiding stuur dan een e-mail naar info@vertrouwenswerk.nl

Data: donderdag 30-01-25, vrijdag 31-01-25 en dinsdag 25-03-25

Tijd: 9.30 uur tot 17.30 uur
Lunch inbegrepen

Uitvoering: Marloes van Tetering, Mirelle Valentijn en Maarten van de Laarschot

Locatie: 
KOMAEN
Spoordonkseweg 80
5688 KE Oirschot

Aanmelden

Meld je aan via het onderstaande aanmeldformulier voor de basistraining of masterclass:

Geboortedatum
De inschrijftermijn sluit twee weken vóór de begindatum van een training. U ontvangt een bevestiging van de aanmelding in uw mailbox. Hebt u niets ontvangen, controleer dan eerst de spambox. Vragen of opmerkingen graag naar info@vertrouwenswerk.nl. Door te klikken op VERSTUREN gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van Vertrouwenswerk.nl
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ik wil meer weten over vertrouwenswerk.nl?

Zeker weten!